Интересно за рекламата

История на рекламата

Когато градовете от Средновековието започват да растат, а общото население не е било в състояние да чете се появяват първични методи на реклама – обущаря, мелничаря, шивача и ковача са използвали изображения свързани с търговията им, като една обувка, костюм, шапка, часовник, диамант, подкова, свещ или дори торба с брашно. Плодове и зеленчуци са били продавани на градския площад на каруци и вагони и техните търговци са викали по улиците, за да съобщят тяхното местонахождение и стока за удобство на клиентите.

В 17-ти век, реклами започват да се появяват в седмичните вестници в Англия. Тези ранни печатни реклами са били използвани главно за рекламиране на книги и вестници. С напредъка в печатната преса започват да се рекламират лекарства, които са все по-често са се търсили заради опустошителните болести обхванали Европа. Въпреки това фалшивата реклама и така наречените реклами “шарлатанин” се превръщат в проблем, който поставя началото на регулирането на рекламното съдържание.

Тъй като икономиката се разраства в 19-ти век, рекламата нараства заедно с това. В Съединените щати успехът на рекламата във вестниците в крайна сметка довежда до ръст на поръчки по пощата и рекламата по пощата.

През юни 1836 г., френският вестник Ла Прес е първият, който включва платени реклами на страниците си, което позволява за понижаване на цената му и така разширява кръга на читателите си, което на свой ред увеличава доходността и успешната формула скоро се копира от всички в бранша. Около 1840 г., Волни Палмър пуска корените на съвременната рекламна агенция във Филаделфия. През 1842 Палмър купува големи количества пространство в различни вестници на по-ниска цена и после препродава пространството на по-висока на рекламодателите. Самото съдържание на рекламата, оформлението и художествената аранжировка са изготвени от компаниите желаещи да рекламират, а Палмър става брокер на рекламни места.reklama-istoria

Ситуацията се променя в края на 19 век, когато N.W Айер и Син основават рекламна агенция. Те предлагат план за създаване и изпълнение на цялостни рекламни кампании за своите клиенти. До 1900 г. рекламните агенции се превръщат в концентрация на творчески планове и рекламата е твърдо установена като професия. По същото време във Франция, Шарл Луи Хавас разширява услугите на информационната си агенция да включва брокерска реклама, като така създава първата френска организирана група за реклама.В началото агенциите бяха брокери за рекламни места във вестниците. N.W Айер и Син е първата агенция за пълно обслужване рекламно съдържание и разпространение, открита през 1869 г., и се намира във Филаделфия.

В края на века са съществували малко възможности за избор на кариера за жените в бизнеса, понякога рекламата е била един от малкото. Откакто жените са отговорни за повечето от покупките извършени в домакинството, рекламодатели и агенции признават стойността на прозрението на жените по време на творческия процес. Всъщност, първата американска реклама с еротична нотка е създаден от жена. Продукта е сапун. Въпреки че по днешните стандарти тя е банално скучна, рекламата носи специфичното асоцииране с текста: “Кожата, която обичаш да докосваш”.

В началото на 1920 г., първите радиостанции са създадени от производителите на радио оборудване и търговци на дребно, които излъчват радио програми, за да продават повече през радиостанциите. С течение на времето, много организации с нестопанска цел последват примера им в създаването на собствените си радиостанции и включват: училища, клубове и граждански групи. Популяризира се практиката за спонсориране на програми – всяка отделна програма за радио обикновено е спонсорирана от едно търговско дружество в замяна за кратко споменаване на името му в началото и в края на програмата. Въпреки това, собствениците на радиостанции скоро осъзнават, че може да се печели повече пари от продажбата на права за реклама в малки времеви разпределения на множество предприятия в предаванията по радиостанциите, отколкото продажба на правата само на една фирма.

Тази практика е пренесена в комерсиалната телевизия в края на 1940-те и началото на 1950. Свирепа битка се води между тези, които търсят да комерсиализират радио и хора, които твърдят, че радиочестотния спектър трябва да се счита за част от общото благо – да се използват само за доброто на обществото без търговска цел. Обединеното кралство продължава с обществения модел на финансиране за Би Би Си, която първоначално и официално е частна, британската телевизионна компания, но са включени като публичен орган от Роял Хартата през 1927 г.. В Канада, защитници, като Греъм Спрай също успяха да убедят федералното правителство да приемат обществения модел на финансиране създавайки канадската корпорация за радио и телевизия. Въпреки това, в САЩ, капиталистическия модел надделя с приемането на Закона за регулиране на съобщенията от 1934 г., което създава Федералната комисия по комуникациите (FCC), обаче, Конгресът на САЩ изисква от търговските дружества за разпространение да оперират в “обществен интерес , удобство и необходимост”. Общественото излъчване сега съществува в Съединените щати, което се дължи на Закона за обществените радио и телевизия през 1967 г. , който е довел до публичното радиоизлъчване (PBS) и Националното обществено радио (NPR).

Как възниква модерната реклама

В началото на 1950 г., Дюмон Телевизионна Мрежа започва съвременната практика на продажба на време за реклама на множество спонсори. Преди това Дюмон имали проблеми с намирането на спонсори за много от техните програми и се компенсирали чрез продажба на малки блокове на рекламно време на няколко фирми. Това в крайна сметка се превърна в стандарт за търговската телевизионна индустрия в САЩ. Въпреки това, все още е обичайна практика да се показват реклами от един спонсор. В някои медии, спонсорите са упражнявали изключителен контрол върху съдържанието на рекламата, включително и върху това една избрана от тях агенция да го пише. Единният модел на спонсорство е много по-малко разпространени сега, като едно забележително изключение остава Hallmark Hall of Fame.

В края на 1980-те и началото на 1990-те видяхме въвеждането на кабелна телевизия. MTV – пионер в концепцията за клипове, въвеждат нов тип реклама: потребителски мелодии за рекламното послание. Тъй като кабелната и сателитната телевизия става все по-разпространени, се появиха специализирани канали, включително канали, изцяло посветени на рекламата, като QVC, Home Shopping Network, и ShopTV Канада.

С появата на рекламния сървър, маркетинга през Интернет отвори нови хоризонти за рекламодателите и това допринесе за “дот-ком” бума на 1990. Появиха се корпорации, които оперират единствено чрез приходи от реклама, предлагащи всичко включително и купони за безплатен достъп до Интернет. В началото на 21 век, някои уеб сайтове, включително търсачката на Google, започва промяна в онлайн рекламата, като се набляга на контекстно подходящи, ненатрапчиви реклами, предназначени да помогнат, а не наводняват, потребителите. Множество подобни усилия довеждат до тенденция на увеличаването на интерактивната реклама.

Делът на рекламните разходи спрямо БВП се е променило малко въпреки големите промени в медиите. Например, в САЩ през 1925 г., основните рекламни медии, вестници, списания, знаци върху трамваи и плакати на открито – разходите за реклама, като дял от БВП е около 2,9%. До 1998 г., телевизията и радиото се превърнаха в основни медии за реклама. Въпреки това, разходите за реклама, като дял от БВП е малко по-ниско – около 2.4 процента.

Едно скорошно нововъведение в рекламата е “партизански маркетинг”, известно, като “guerrilla marketing“, който включва необичайни подходи, като организиране срещи на обществени места, награди, които са щамповани с рекламираната марка и интерактивната реклама, в която зрителят може да отговори или участва, за да стане част от рекламното послание.

Guerrilla рекламата става все по-популярна сред повечето компании. Този вид реклама е непредсказуема и иновативна, което кара потребителите да купуват продукта или да се присъединят към дадена идея. Това се отразява в тенденцията към нарастване на интерактивните и “вградени” реклами, като например чрез позиционирането на продукти, след като потребителите гласуват чрез текстови съобщения, както и различни иновации в използването на услугите в социалните мрежи, като Фейсбук.

 

Прочетете още:

Живите билбордове са нова концепция в рекламата

КАКВИ СА ПРЕДИМСТВАТА НА РЕКЛАМНИТЕ ФЛАЕРИ

 

ОПАКОВКИТЕ СТАВАТ ИНТЕЛИГЕНТНИ

Start typing and press Enter to search